fredag 18 december 2009

Hej mitt i julpysslet!
Julgran Caribbean way.

Vi ligger ankrade utanför Portsmouth på Dominica. Dofterna från den grönskande ön når ända in till mig där jag sitter vid Stellas navigationsbord och skriver. Ni anar inte hur mycket tid det tar att blogga! Men det gör jag med glädje. Denna blogg blir vår dagbok från resan så jag gör den både för Er och för oss själva.

Vi kom hit i tisdags efter några fina dagar på Iles des saintes. Iles des saintes är en liten charmig ögrupp söder om Guadeloupe med c:a 3000 invånare. Huvudorten är den lilla mysigas fiskebyn Bourges des Saintes. Gubbarna på ljugarbänken säger att det var bättre förr, innan skotrarna kom till ön. Men för oss känns den som ett St. Barthélemy så som vi tror att det såg ut för 30 år sedan. Jag kan visserligen förstå om de är trötta på skotrarna, men det är onekligen charmigt med dessa små insektsliknande fordon som ilar fram lastade med hela familjer, barn högt och lågt, givetvis utan hjälm. Det är lätt att se när det rör sig om turister som förare. Hörde man det inte på de tokroliga utropen så ser man det på hjälmen och det vingliga sättet att köra.
Turister på skotrar.
Utsikt över Bourges des Saintes

Är man infödd här kallar man sig själv för Santoise. De har ett mycket särpräglat utseende.
Får mig att tänka på sydamerikaner. Som flickan och tvåbarnsmamman på kaféet sade till mig härom morgonen då jag handlade frukostbaguetter med pojkarna: Vi santoiser känner igen varandra på gången, var vi än ses i världen! Jag vågar inte svära på det men jag tror jag skulle känna igen en Santoise jag med, om jag så mötte henne i Sverige!
Santoise farbror i traditionell hatt. Lånad bild.
De tycker kanske samma om oss. I vilket fall fick jag här för första gången frågan om hur gamla mina tvillingar var?! Det var strax efter att vi blivit fotograferade hela familjen då vi satt och åt på kaféet som gör jordens bästa glass! Vi är någon slags kuriositet. Blondt charmtroll!

På seglingen hit från Guadeloupe fångade Simon och Wille in en riktigt fin tonfisk! Carina och Peter som var här förra året gör sig ständigt påminda, nu då vi tog fram deras underbara recept på Chilihalstrad tonfisk med mango- vinägrett. Himmelskt! Stilige Simon lyfter glaset för vår fina middag!

Lucia firades med glögg och saffranskaka på stranden där vi träffade Theo-båten förra året: Vi saknar Er våra goa norska vänner!!! Tur att Wille o Eddie leker så bra tillsammans iår, för vi har inte sett till seglande barn så långt ögat når. Sedan blev det pepparkakshusbygge i salongen på Stella. Mycket populärt dinosaurie hus!
Smakar gott!
Sagostund med Bettan som tagit med sig ett halvt bibliotek till båten. Underbart!Kväll på Stella

Det blev mycket bra snorkling på Saintes så Johan och Simon fick testa sina nya undervattenskameror ordentligt mycket.
Snorkling på vraket av färjan Lynndy som brukade köra dagturister mellan Guadeloupe och Saintes. Den sjönk mitt i hamnen för två år sedan och fick ligga kvar. Två sjömärken markerar platsen och en lokal båt använder den som ankare...
Efter ett par dagar i detta lilla franska paradis var det dags att styra kosan till mer äventyrliga stränder. Jag bloggar om Dominica nästa gång. Med vänlig hälsning Jenny!

3 kommentarer:

Knix sa...

Hej igen och jag måste hålla med om att det var ett bra sätt att fira lucia på. Hälsa "tvillingarna" att jag tycker att det var ett fint dinosauriehus. Nästa som mitt nya. Idag har vi borrat för bergvärme, det kan behövas, här är kallt och bistert nu. Som väl är har den värsta vinden lagt sig. Vi hade 19 NO i byarna igår och yrsnö så ni kan nog föreställa er hur det känns. Det drar ihop sig till Åreresa där är det -28, man måtte inte vara rätt vaggad eller nåt. Saknar er väldigt mycket allihop, mooofaaaa!

Cilla sa...

Hej!! Vad mysigt ni har det...avundsjuk!! Jo ville bara berätta att min amerikanska kompis kommer att segla runt i era trakter denna vinter pa en större båt "Artemis". Kaptenen är australiensk tror jag men seglar nog med amerikansk flagg. Tara är en underbar tjej så tänk tänk ifall ni stöter på varandra ute till havs!!!
KRAAAAMAR!
CILLA

Micke sa...

Hej.
Kul att läsa om era upplevelser. Ni verkar ha det riktigt bra. Själva har vi just kommit hem från Thailand. Vi hade det jättebra med mycke sol och bad. Tjejerna var mer under vattnet än över i våran stora pool vid huset. Vi har ridit elefant och häst, åkt moppe, hälsat på apor, slappat, fira Emmys 7 årsdag med piratäventyr och ätit god och billig mat. Sista kvällen blev Petra matförgiftad och fick tillbringa en natt på sjukhus. Hon känner sig bättre nu, men det var lite kaotiskt när bakterien slog till.
I Uppsala är det vitt och fint. - 10 grader. Tjejerna ville ut direkt när vi kom hem. Vi har åkt bob och pulka i dag. Julen närmar sig och på onsdag sticker vi till Söderköping. Hälsa och krama om alla på Stella. Stora kramar från oss alla. Micke